maandag 27 mei 2019

Ik ben de ware wijnstok

Ik ben de ware wijnstok

Nitty Gritty Dirt Band/Johnny Cash/Ricky Skaggs - Duration: 4:57. Ik ben de ware wijnstok. Hij alleen is de goede herder en geeft leven. Ik hoor hen misschien nog wel meer dan deze tekst. Bij de jeugdvereniging was Jezus de ware wijnstok, de enige ware wijnstok.


Alle andere eventuele leveranciers van druivensap waren vals. Dat is niet gek: het concept ware wijnstok drijft op het idee dat er ook foute wijnstokken zijn. Vandaag, de 6e zondag van Pasen, lezen we het evangelie van de ware wijnstok (Johannes 1 1-8). Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt.


Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. We zijn bezig met een serie gezinsmomenten over de Ik - ben -teksten in de Bijbel.


Ik ben de ware wijnstok

Ik wil je leven zin geven, Ik wil water tot wijn veranderen, Ik wil een keer brengen in je huwelijk, in je gezin, op je werk, in je leven van elke dag, Ik wil van jouw leven wijn maken”. Hoe zit het met je leven? Wat is het kenmerk van jouw leven? Wordt het gekenmerkt door een doel, een zekerheid?


Jezus vergelijkt zichzelf met een wijnstok. De ware( = de goede ) wijnstok. Nu hangt Hij daar op de Schedelplaats: de ware Wijnstok aan het kruis. Ikonen van Christus, de Ware Wijnstok. Dan zul je begrijpen dat Ik in mijn Vader ben , dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.


Ik ben de ware wijnstok

Aan het eind van hoofdstuk zien we dat Jezus met zijn discipelen opstaat van de maaltijd. Ze gaan dan op weg naar Gethsemane, waar Jezus straks gevangen zal worden genomen. Onderweg daar naar toe legt Jezus die onderlinge relatie tussen. In het Nederlands kun je niet meteen zien dat Jezus hier uitspreekt dat Hij God Zelf is.


Het is de naam van God in Exodus die hier gebruikt wordt. Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. Maar nu nog even terug naar de Bijbel. Voor christenen heeft de gelijkenis van Jezus als de ware wijnstok een belangrijke betekenis. Als één van mijn ranken geen vrucht draagt, snoeit Hij die weg.


Huis van gebed IJsselmuiden. Zonder verwijten, liefdevol: ‘Laat Mij het maar doen, laat Mij uw zonden wegdragen, laat Mij uw hart reinigen. Mirtetakken uit de Bijbelse tuin. Reeds zijt gij rein door het woor dat Ik tot u gesproken heb.


Daarna vertelde ik het verhaal over de goede Herder. Ik had van tevoren een stal gemaakt. Gedichten, columns, korte verhalen, gebundeld in boeken. Daarnaast heb ik kinderboeken geschreven.


Ik hou van zingen, schrijven, lezen, kunst en ben graag met taal bezig. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok. Heer Jezus ik begrijp dat met de zonden in mijn leven, ik afgescheiden ben van God.


Maar ik begrijp dat Uw dood een offer was om alle zonden weg te wassen- zelfs mijn zonden. U bent al rein vanwege het woord dat Ik tot u gesproken heb. De gedichten die u hier aantreft mag u ongewijzigd met vermelding van naam en bron vrij gebruiken. Zoekt u een Christelijk kerstverhaal, Paasverhaal of een digitale verjaardagskaart, beterschapskaart, condoleancekaart of doopkaart met een gedicht?


Ook die kunt u hier vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts