vrijdag 29 april 2016

Als je het leuk vindt met d of dt

Bij combinaties met je is het niet altijd even duidelijk of je het onderwerp van de zin is. Als u daaraan twijfelt, kunt u je proberen te vervangen door jij of jou(w). Als het gaat om de ik-vorm schrijf je het werkwoord altijd alleen met een d. Ik word Ik bied Ik vind. Let op: er komt nooit dt achter een werkwoor alleen een t. De d staat er al omdat het werkwoord eindigt op een d. Er komt dus alleen een t achter de d die er al.


Een woord eindigt dus op dt als de ik-vorm op een d eindigt en de hoofdpersoon een extra t verdient, net als bij 'hij loopt'. D , T of DT Heb je het verbruid of verbruidt? Hier vindt u alles wat u nodig hebt. Als u iets vindt of verliest, moet u dit bij de gemeente melden. Wie weet vindt u wel een schat als u gaat duiken.


Hierin verschilt u van de niet-beleefde vorm je. Als dat na het werkwoord komt, schrijf je geen t: wat vind je van de nieuwe minister? Wie dit moeilijk vindt , kan een trucje toepassen.


Vervang het werkwoord vinden door een werkwoord waarvan de stam niet op een d eindigt, bijvoorbeeld denken. Zeker niet met de extra uitleg van mijn voorgang(st)ers. D , t of dt (werkwoordspelling). Aan het ezelsbruggetje van ’t kofschip heb je dus ook niets als het gaat om de tegenwoordige tijd. Een van de meest gemaakte fouten blijft de werkwoordspelling van de werkwoorden waarvan de ik-vorm eindigt op een – d. Schrijf je het woord dan met een – d of met - dt ? En toegegeven, het is ook lastig.


Er zijn verschillende manier om het gemakkelijker te maken. Lees daarom snel verder. DINGEN DIE MEISJES DOEN ALS ZE VERLIEFD ZIJN. Is het werkwoord met een d of met een t? Dat hangt ervan af in welke tijd je zin staat.


Als je het leuk vindt met d of dt

En is het de voltooide of onvoltooide tijd? Wil je weten wat de voltooide tijd is? En de onvoltooide tijd? Daarover kun je hier meer lezen.


Soms is het niet zo duidelijk of hij je leuk vindt of niet. Test het met het artikel hierboven. Je ontdekt subtiele maar duidelijke signalen of of hij je leuk vindt.


Ik heb een klein meningsverschilletje met iemand: De zin is luidt: In onze brochure vindt u alle mogelijkheden en leuke ideeën. Volgens mij is het vindt , maar de andere denkt dat het vind moet zijn. Ik heb vroeger op school geleerd dat je in dit geval het best het werkwoord kan vervangen met lopen, dus. Goed kunnen spellen, of je het nu leuk vindt of niet, is belangrijk. Als je ergens solliciteert, ongeacht de functie, wordt je CV nageplozen op spelfouten.


Toch is een goede spelling niet vanzelfsprekend voor heel veel mensen. In de tegenwoordige tijd krijgen werkwoorden die je vervoegt in de tweede en derde persoon enkelvoud altijd een t. En als de stam van het werkwoord eindigt op een d , krijg je dt : ik vin hij vindt. Waarschijnlijk weet je ook dat als je de klank van de laatste letter op twee manieren kunt uitspreken (bijvoorbeeld bij ‘bridgen’ en ‘golfen’) zowel de vorm met -t als die met - d goed is.


Als je het leuk vindt met d of dt

We zijn lesmateriaal aan het ontwikkelen om mensen hiermee verder te helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts