vrijdag 11 augustus 2017

Lat relatie en pensioen

Bent u ongetrouw heeft u een relatie , maar woont u niet samen? Dan krijgt u allebei het AOW- pensioen voor een alleenstaande als u allebei:een eigen woning heeft, ende meeste tijd in uw eigen woning verblijft, ende kosten van de huishouding gescheiden houdt, ende meeste tijd alleen voor zichzelf zorgt. Een nieuwe liefde biedt kans op een weloverwogen nieuwe keuze.


Lat relatie en pensioen

Wat voor ­ relatie gaat het worden? Eén met vrijheid of nabijheid? Losjes of met een wettelijke verankering? Een lat - relatie biedt de meeste vrijheid.


Lat staat voor Living Apart Together: apart samenwonen. Ieder behoudt zijn eigen bedoening en de zeggenschap daarover. Lat relatie en samenlevingscontract. Toch is het niet altijd koek en ei.


Ik krijg af en toe e-mails van mensen die in een lat relatie zitten en mijn hulp nodig hebben om de relatie fris te houden. Of erger: om te voorkomen dat de relatie helemaal op de klippen loopt. Het is niet het meest makkelijke op aarde, een lat relatie onderhouden. Hij wil metname dat zijn pensioen na zijn overlijden ( jakkes) naar mij gaat.


Hij woont bij u, betaalt mee aan de boodschappen en deelt in andere kosten van het huishouden. Ook kookt hij, houdt de tuin bij, helpt met schoonmaken en doet klusjes. U krijgt het gehuwdenpensioen. Hans draagt namelijk financieel bij en helpt ook in het huishouden.


U heeft een gezamenlijke huishouding met Hans. Sinds pakweg een half jaar heb ik een lat - relatie waarbij mijn vriendin en ik overwegend in het weekeinde bij elkaar zijn (bij elkaar logeren). De ene keer ik bij haar en de andere keer zij bij mij.


Maar meestal kom ik naar haar. Ook tijdens feestdagen zijn we bij elkaar (kerst, carnaval, Koninginnedag, Hemelvaartsdag en 2e pinksterdag). Of veronderstelt men dat zijn eventuele ouderdomspensioen deels op haar overgast, als hij zou komen te overlijden?


Lat relatie en pensioen

Bij de meeste pensioenen is het zo, dat als men trouwt na de ingangsdatum van het pensioen er dan geen nabestaanden pensioen zal zijn. Ik heb ook sinds twee jaar een lat - relatie en wij verdelen de kosten zoals jou vriendinnen hebben voorgesteld. In het begin van onze relatie waren onze inkomens ongeveer even hoog maar sinds driekwart-jaar verdien ik ongeveer meer. Onze gezamenlijke uitgaves zoals b. De sociale recherche beschouwt hen niet als alleenwonen maar als samenwonend.


Vraag voor de lat -ers met kinderen: hoe vaak zien jullie elkaar en hoeveel jaren voor het samenwonen. Zo kun je langzaamaan wennen aan die nieuwe relatie van van. Goed om te weten is dat u per definitie alleenstaand bent als u samenwoont met meer dan één meerderjarige persoon. Dan is er een meerpersoonshuishouden, en dat telt niet als samenwonen.


Drie broers en zussen van jaar en ouder die in hetzelfde huis wonen, zijn alleenstaand en ontvangen samen dus 2procent van het minimumloon. Ze hebben dan een lat - relatie , waarbij ze een deel van de week samen zijn, ieder hun eigen huishouden houden en de financiën gescheiden blijven. Uit het VU-onderzoek blijkt dat van de 55-plussers die opnieuw een relatie aangaan eenderde trouwt, eenderde gaat samenwonen en eenderde begint een lat - relatie.


Beeld thinkstock Een baan kan ik niet vinden, maar in de liefde heb ik wel geluk. Gaat mijn nieuwe relatie ten koste van mijn bijstandsuitkering? Een LAT - relatie hoeft uw uitkering niet te bedreigen. Als u gaat samenwonen, kan dat wel consequenties hebben.


De plicht om partneralimentatie te betalen stopt als de alimentatiegerechtigde met een ander gaat trouwen, samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan? En geldt dat ook als de ex-partner een LAT - relatie heeft? LAT -relaties kunnen zowel monogame als open relaties zijn.


Als de relatie monogaam is kiezen beide partners ervoor elkaar trouw te zijn. Liefde, intimiteit en toewijding zijn belangrijk binnen de relatie , maar toch kiezen de partners ervoor hun zelfstandigheid niet op te geven en hun eigen woning te behouden. Als een LAT - relatie tegelijk een. Mijn vriendin en ik hebben jaar een lat relatie. Bij de dood van een van ons beide willen we geld en goederen aan de ander nalaten.


Omdat we via het pensioenfonds ook partner- pensioen betalen willen we dat dit ook aan de partner toekomt. In de praktijk kan een LAT - relatie volgens de regels van de SVB ‘ongemerkt’ uitgroeien tot samenwonen, met alle consequenties van dien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts