vrijdag 21 april 2017

Omscholen op latere leeftijd

Omscholen op latere leeftijd

Is het wel zo realistisch om te denken dat je je kunt omscholen op latere leeftijd , als je je baan niet meer graag doet? Ik heb nu misschien een opleiding gevonden die ik wil gaan doen, maar die is erg beroepsspecifiek. Op een gegeven moment ben je de dertig, wellicht zelfs veertig gepasseerd en kabbelt je leven lekker verder. Al dan niet met partner, kinderen en honden. Alleen die baan, maakt die je nou écht gelukkig?


Omscholen op latere leeftijd : laat u goed adviseren. Wilt u zich laten omscholen op latere leeftijd ? Dan is het belangrijk u goed te laten adviseren. Door samen met één van onze opleidingsadviseurs te kijken naar uw persoonlijke wensen en kwaliteiten, kiest u een opleiding die goed bij u past. Studeren op latere leeftijd wordt vaak bestempeld als ‘not done’.


Dat is jammer, want juist als je ouder bent, is een studie goed. Je weet namelijk vaak beter wat je wilt en wat je juist niet wilt. Nyckle de Jong werd kok toen hij plus was. Hij vertelt hoe hij zich heeft omgeschoold op latere leeftijd. Ervaringen met omscholing op latere leeftijd krijgen we ook.


Omscholen op latere leeftijd

De financiën laten het op dit moment gewoon niet toe, ik zit al jaar thuis. Op mijn 54e, mijn diploma nog net niet binnen, aan t werk! Je moet dus of heel vroeg omscholen , of zo lang mogelijk je werk goed doen door bijvoorbeeld te leren op het werk? U kunt uzelf laten informeren over bijscholing bij uw werkgever.


Dit kan ervoor zorgen dat u niet omgeschoold hoeft te worden. Er zijn verschillende richtingen om uzelf in te laten omscholen. Een actieve leerstijl op latere leeftijd.


De ideale methode om te studeren (na je ste ) bestaat niet, deels omdat de beste manier van leren afhankelijk is van wat geleerd moet worden. Goed nieuws voor alle oudere werknemers én alle werkgevers! Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat een carrièreswitch op latere leeftijd vaak heel succesvol is. Een nieuwe loopbaan is voor de meeste 50-plussers een goede stap. Nieuwe dingen moet je meteen kunnen, er is geen tijd om het eea je eigen te maken of om iets door te lezen.


Vandaag de studiedag, morgen de praktijk en volgende week verslag uitbrengen. Reken op werkdagen van tot 18. Als je al ervaring hebt met computers en programmeren is dat helemaal mooi meegenomen. Echter is dit niet noodzakelijk. Het zal wel heel lastig worden, als je bijna nooit met computers hebt gewerkt in je leven.


Omscholen op latere leeftijd

Ik ben en heb een gezin. Of is de stap om sneller aan de slag te kunnen als verzorgende IG veel logischer en praktischer in mijn geval. Studeren lijkt vooral iets voor tieners en twintigers die net van de middelbare school komen, maar dat hoeft helemaal niet. Ook op latere leeftijd kun je nog beginnen aan een studie. Thuiszorgorganisatie Familiehulp bewijst dat het kan om op latere leeftijd nog aan de slag te gaan in de zorg.


De organisatie heeft heel wat oudere medewerkers in dienst. Siew Leng Loh vertelt waarom zij zich nog op latere leeftijd wil omscholen tot verzorgende. Ik denk dat ik hiermee IT op HBO niveau redelijk opgesplitst heb. Zelf heb ik een achtergrond in de eerste en de tweede. Maar echt de software ontwikkeling was uiteindelijk niks voor mij.


Nu kon ik met mijn leeftijd en situatie (thuiswonende beginnende student) prima een jaartje werken en weer opnieuw beginnen in september. Het is een lastige situatie: Je bent rond de vijftig en, na een aardige loopbaan in hetzelfde werkvel zit je niet helemaal meer op je plek. Op de eerste plaats allemaal bedankt voor jullie reacties!


Want als 45-plusser word je door veel werkgevers al vaak te oud gevonden. Is dit wel helemaal terecht? Daarnaast zijn er ook beroepen waarbij leeftijd en ervaring een pre zijn en je juist meer kans zou moeten maken. Vakil Eelman wijdde haar leven grotendeels aan het moederschap, maar ontdekte op latere leeftijd nieuwe aspecten van het leven in haar carriere als model en… clown. Ik vond het zo eng,’ vertelt ze, ‘maar je krijgt er toch een soort flair in.


Op een clownsschool gaat het over werkelijk in contact staan met de ander, daar heb ik weer. MBO opleiding volgen op latere leeftijd Wie kan mij wat wegwijs maken? Kijk dan of er beroepen zijn die je aanspreken en waar het tekort aan personeel erg groot is.


Dit moeten dan wel beroepen zijn die qua opleiding binnen handbereik zijn. Op latere leeftijd omscholen tot cardioloog is geen begaanbare weg, maar je kunt bijvoorbeeld wel denken aan een opleiding tot bijvoorbeeld loodgieter, leraar of programmeur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts