vrijdag 16 augustus 2019

Premies als alleenstaande moeder

De huurprijs van je nieuwe woning is minder dan € 60of € 48als het om een kamer gaat. Deze maxima worden verhoogd met in bepaalde gemeenten. Daar bovenop komt nog eens extra per persoon ten laste (tot maximaal extra). Ben je een alleenstaande ouder?


Of dat nu bewust is of een gevolg van een (echt)scheiding of na een overlijden, hier vind je informatie over hulp en ondersteuning, wetgeving en organisaties voor alleenstaande ouders. Als je wilt gaan studeren als alleenstaande moeder kan je het maximale aantal uren opvang per maand afnemen (2uren). Voor een eerste kind (ook voor een alleenstaande moeder ) bedraagt de premie € 1. Niet iedereen heeft genoeg budget om een geschikte woning te huren. Daarom biedt de overheid sociale woningen aan.


Ontdek hier waar je terecht kan om zo’n woning te huren en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Zelfs als een moeder er bewust voor heeft gekozen om als een alleenstaande ouder door het leven te gaan, kan ze toch in zeer ongemakkelijk situaties terechtkomen. Zo zal er bijvoorbeeld voor een kind dat extra zorg en aandacht nodig heeft, maar de alleenstaande moeder ook een baan heeft, opvang geregeld moeten worden die op deze situatie aansluit. Indien u uw kinderen ten laste heeft, heeft u recht op een belastingvoordeel in de vorm van een verhoging van de belastingvrije som. In principe kan dat voordeel enkel worden toegekend aan de ouder bij wie de kinderen hun fiscale woonplaats hebben.


Premies als alleenstaande moeder

Daarnaast heb ik een paar financiële voordelen als alleenstaande moeder. Als ik een partner zou hebben, zouden deze voordelen er niet zijn. Evelien (38), kinderen, jaar alleenstaande moeder ‘Stiekem is het fijn om alleenstaande moeder te zijn.


Ik kan mij helemaal focussen op de kinderen, bijvoorbeeld als we aan tafel zitten te eten. Als je werkt heb je recht op een loon en kan je via allerlei verlofsystemen toch tijd vrij maken voor bv. Heb je geen werk, dan zijn er een aantal vervangingsinkomens waar je misschien recht op hebt.


Premies als alleenstaande moeder

Verber je inkomen met de volgende tips en trucjes. Als je er financieel niet zo goed voor staat als alleenstaande moeder , dan komen er fundamentele vragen om de hoek kijken bij de financiële problematiek. Maar er zijn nog wijzigingen op til voor ( alleenstaande ) ouders en oudere werknemers die de combinatie werk en gezin willen herbalanceren. Lenen als alleenstaande , kan dat?


Bij de bank of kredietverstrekker lenen. Het kan zeker maar verwacht geen cadeau’s want als alleenstaande is het vaak moeilijker om een lening vast te krijgen. Een papa heeft hij niet. Net als zij zouden jaarlijks steeds meer single vrouwen in Vlaanderen voor een spermadonor kiezen: “De band die je als bewust alleenstaande mama hebt met je kin is heel intens en uniek. Caroline is een BAM of een bewust alleenstaande mama.


Toen de vader van mijn dochter mij tijdens de zwangerschap liet zitten en ik alleenstaande moeder wer heb ik in eerste instantie menig traantje gelaten. Niet zozeer voor mezelf, maar omdat ik dit niet wilde voor mijn dochtertje. Astrid (60): “ Als alleenstaande mama ben je zowel vader als moeder.


Als ze klein zijn, lukt dat behoorlijk. Maar eens ze ouder worden, merk ik dat ik niet meer met alles kon helpen. Wat wist ik in godsnaam over auto’s?


Kim (27): “Mijn dochtertje is nu twintig maanden en ik wil niet dat ze iets mist van het leven omdat mijn huwelijk. Alleenstaande ouders krijgen belastingvoordeel via de Alleenstaande Ouderkorting. Voor de alleenstaanden met kinderen worden de voltijdse uitkeringen voor alle leeftijden en halftijdse uitkeringen voor wie minder dan jaar is, verhoogd met procent. Voor alleenstaande ouders van boven de lagen de premies al hoger.


Vanaf februari kunnen alleenstaande ouders genieten van een premie van euro per maand bij een hervatting van het werk. Deze kinderopvangtoeslag kan toegekend worden aan de sociaal verzekerde die het werk als loontrekkende hervat of zich als zelfstandige in hoofdberoep vestigt. Inkomen alleenstaande bijstandsmoeder versus werkende alleenstaande moeder Regelmatig zijn er berichten dat bijstandsmoeders het zo ontzettend slecht hebben op financieel vlak.


Ook bij ons een ex die roept geen geld te hebben en nu maar eens even alles goed uitgezocht. Ze dragen de verantwoordelijkheid voor het huishouden, de opvoeding en de financiën helemaal alleen en moeten er tegelijk voor. En als je die knappe man in een goed gesneden pak met een lichtblauw hemdje op de trein ziet zitten, lach dan naar hem. Zo moe ben je nu ook weer niet #128521; Als alleenstaande ouder komt er veel op je af.


De Gezinsbond maakt er een punt van er ook te zijn voor eenoudergezinnen en zet zich dan ook in voor de belangen van alleenstaande vaders of. Ik ben nieuw op dit forum omdat ik een vraag heb in verband met Bewust alleenstaande moeder worden. Ik hoop dat er hier mensen zijn die me gaan kunnen helpen. Op het internet vindt je er veel informatie over, maar zeer fragmentarisch, dus je moet maar zelf een complete puzzel er van maken.


Ik hoorde dat ik ook recht heb op onkostenvergoeding als alleenstaande vader?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts